Man er nødt til at prioritere – også i sin fritid



Michael Hansen1Michael Hansen fra Viborg er en af efterhånden uhyggeligt mange, der har været ramt af stress. Han er en af de patienter, vi har hjulpet et stykke på vej hos Foldberg, både i klinikken med akupunktur og på et af vore lederkurser.

Du kan selv gøre noget for at forebygge, at du bliver ramt af stress. Har du stress, kan vi nå et stykke vej med at behandle med akupunktur, og din arbejdsplads bør også støtte dig på vejen tilbage igen. Men ingen andre end dig kan tage ansvar for at træffe nogle valg om, hvordan du indretter din hverdag, så du kan komme ovenpå og forebygge, at du havner i stress igen. Det har Michael Hansen gjort, og han slår fast:
- Man er nødt til at prioritere – også i sin fritid.

I 2015 var Michael Hansens hverdag som projektleder i en virksomhed i Skive præget af forberedelser til, at han skulle indtræde som medejer. Virksomheden var samtidig i stærk vækst. Det betød, at der var mange store spørgsmål på dagsordenen, og at han samtidig måtte løbe ekstra stærkt for at følge med.

En forårsdag er Michael Hansen på vej i sin bil fra Viborg til Skive:
- Pludselig blev jeg opmærksom på, at jeg sad og hyperventilerede, og at der var noget galt. Jeg gearede ned i nogle dage derefter, men fortsatte så ellers på arbejde som sædvanligt. En aften et par uger senere begyndte det at snurre i hele kroppen, og jeg hyperventilerede igen. Noget var helt galt, og vi ringede 1-1-2. Det viste sig, at der som sådan ikke var noget fysisk galt. Men jeg blev sygemeldt med stress i 14 dage og vendte derefter tilbage i firmaet på nedsat tid.

Michael Hansen valgte samtidig at få akupunktur mod stress hos Foldberg:
- På et tidspunkt nåede jeg til et punkt, hvor akupunkturbehandlingerne ikke længere var tilstrækkelige. Der skulle noget nyt til, for jeg følte heller ikke, at jeg var ovre min stress. Derfor startede jeg på et Foldberg Lederkursus, hvor jeg har fået værktøjer, som jeg bruger i det daglige. Når jeg ryger lidt ud af balance, er der i dag en advarselslampe, der lyser, og det sker nærmest på automatik, så jeg kan nå at stoppe op i tide, fortæller han.

Her kan du læse, hvordan Michael Hansen prioriterer:

Valgte en ny jobfunktion: - Jeg valgte at få en ny funktion på jobbet, så jeg ikke længere er projektleder og knudepunkt for kommunikation mellem medarbejdere, kunder, leverandører, samarbejdspartnere og myndigheder mm. I dag er jeg medejer af virksomheden og står for at beregne tilbud til kunderne. Det betyder væsentlig færre telefonopkald i løbet af en dag.

Holder fokus på en opgave af gangen: - Jeg holder fokus på en opgave af gangen. Før kunne jeg godt forsøge at løse 10 problemer på en gang og alligevel opleve, at jeg ikke fik løst nogen af dem.

Skruer ned for forstyrrelser: - Når jeg har brug for at koncentrere mig, lukker jeg døren og sidder med hovedtelefoner på med musik i, så jeg ikke blive forstyrret af lyde udefra. Samtidig siger jeg til medarbejderne, når jeg har brug for at trække mig tilbage for at få ro.

Slår lyde fra telefonen: - Alle lyde og vibration er slået fra på telefonen, så jeg ikke hele tiden bliver forstyrret, når jeg er i gang med en opgave. Hvis jeg mister et telefonopkald, er der ikke noget at gøre ved det, så tager jeg det på et andet tidspunkt. Det klarede vi os jo også med før i tiden.

Gearer ned for at sove bedre: - Før sad jeg og arbejdede ved computeren til langt ud på aftenen. Tankerne fortsatte med at køre, når jeg kom i seng. Det gik ud over nattesøvnen og nærværet over for familien. Hvis jeg har arbejde med hjem nu, lægger jeg det fra mig senest kl. 21, så jeg kan nå at geare ned, inden jeg skal sove.

Siger nej – også i fritiden: - Jeg er blevet bedre til at prioritere at slappe af i min fritid. Jeg behøver ikke at dyrke sport tre-fire gange om ugen, selvom jeg gerne vil. Jeg behøver heller ikke at finde på undskyldninger for at sige nej til et privat arrangement, hvis jeg har brug for at være mig selv. Jeg siger det, som det er.

Michael Hansen har stadig et par punkter, hvor han øver sig i at blive bedre til at strukturere sin hverdag:
- Jeg vil gerne være bedre til at forberede mig, så jeg for eksempel får strøget mine skjorter aftenen i forvejen og kommer afsted i god tid om morgenen, smiler han.

 2017 MIchaelHansen lederkursus3