Hvor meget forlanger du af dig selv?

Pia KalmsEr du typen, der ikke helmer, før du har givet dig 170 procent? Betaler du prisen i form af, at kroppen i dagene efter gør ondt og tigger på hvile?
Eller kan du mærke, hvornår du når 80 pct. af, hvad du kan holde til, og formår du at stoppe op og være tilfreds med det?

Vi vil lige lidt mere…
Mange overhører, når kroppen siger "tak, nu har jeg fået nok".
Vi skal lige nå at grave det sidste bed i haven inden aften. Vi skal lige have kløvet alt brændet, så det ikke ligger og griner af os de næste dage. Du kreerer lige en gourmet-middag, selvom du skal stå og svede i køkkenet den halve nat. Vi cykler lige 20 km mere, når vi nu er kommet afsted. Eller når vi gennemfører en halvmaraton, så går vi lige efter en hel næste gang. Vi skal hele tiden lige lidt mere.
Det ligger dybt i vores natur, at vi hele tiden stræber efter mere.

Det gælder naturligvis også på det mentale område: Stikker perfektionismen af med dig, eller er du i stand til at se hvornår nok er nok? Hvis du i din hverdag ofte udmatter dig selv mentalt og ikke formår at holde dig under grænsen på 80 procent, risikerer du at ryge ud i stress.

Hvad vil du og hvad må det 'koste'
Flere kunne have gavn af at stille sig tilfreds med de 80 pct., hvor krop og sjæl kan følge med, du er i god form, og du bevarer dit overskud. Omvendt gennemfører man hverken et maraton eller bliver elitesportsudøver på 80 pct.
Det vigtigste er derfor, at du selv er bevidst om, hvad du vil opnå, og hvad prisen må være.

Et 'reset' af kroppen
I klinikken møder vi flere, som slet ikke kan lade være med at give sig 170 pct. Den gode nyhed er, at vi med akupunktur kan hjælpe dem til at komme sig. Lave en slags 'reset' af kroppen. Det kan vi med de fleste, med mindre de lider af kroniske eller alvorlige sygdomme, der i sig selv tapper energien. Men også her kan vi løfte kroppens tilstand.

Pia Kalms Klausener en af dem, der har mange jern i ilden, og som ikke kan mærke, når kroppen forsøger at fortælle hende, at hun har nået punktet, hvor det egentlig er nok. En dag gik hun 22 km. Var "et smut" i haven om aftenen og tog lige 4 km næste dag. På anden dagen er hendes krop ofte låst af smerter, og hun er glad for at komme i klinikken for at få lavet et 'reset':
- Jeg er ikke bevidst om at mærke 'mellemstationen' mellem slet ikke at udfolde mig fysisk til at lave for meget. Jeg vil faktisk gerne kunne mærke den, siger hun.

Gør de 80 procent konkrete
Men hvis hun - og du - gerne vil kunne sætte en 80 pct. grænse for dine udfoldelser, så skal du finde ud af, hvor meget 80 pct. konkret er. Hvor langt er det f.eks. i km. eller tid, og hvordan kan du dele dine gøremål op.
Du skal så beslutte dig for at sætte et punktum, når du kommer til det punkt, som er udtryk for de 80 pct. Beslutte, at du kan vente til en anden dag med det sidste bed, at du kan gå 10 km i stedet for 12 osv. Selvom du i øjeblikket har fornemmelsen af, at du godt kunne gå længere.
Det er en kunst at lære!